Buzás Bori és a Pénzcentrum ezúttal is megkereste a sörfőzdéket, hogy összefoglalják az év végi tendenciákat, illetve, hogy megpróbálják a 2023-as folyamatokat prognosztizálni. A részletes cikkhez jó szokásunkhoz híven* hosszabb válaszokat írtunk, ami nyilván az olvashatóságot rontotta volna, de akit érdekel a szerkesztett anyagon túl mindaz, amit össze tudtunk tenni, azoknak itt hagyjuk a teljes verziónkat.
*= ez azért túlzás, mert kétszer is előfordult, hogy a válaszokat megírtuk, átnéztük, oda-vissza küldtük egymásnak, majd nem küldtük végül el, mert azt hittük, hogy a másik megteszi ezt #profizmus
2022 rendkívül nehéz év volt többek között a brutális infláció és az energiaárak emelkedése miatt. Hogyan értékelitek az idei évet? Sikerült nyereségesnek maradni, mik volt a legnagyobb kihívások a főzdéteknél, illetve a hazai kraft sörfőzdéknél általában?
Szilágyi Tamás: Az elején úgy határoztunk, hogy nem indulunk el azon az úton, ahol majd elkezd késni a kollégák fizetése, gyűlnek a kifizetetlen számlák és leállnak a fejlesztések. Ehhez arra volt szükség, hogy az áremelkedéseket beépítsük a söreink árába. Az infláció a viszonylag magas export arányunk miatt szerencsére kevésbé vágott minket földhöz, mint ahogy mondjuk egyébként földhöz vágott volna, de ezzel nem volt minden partnerünk így. Sok üzleti kapcsolatunk sérült ebben az időszakban, de nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy a kiesők helyére újak jöjjenek és pótoljuk a hiányt. Talán ez a legnagyobb kihívás az évben.
Sefcsik Márton: Alapvetően sikeres évet zárunk, de ahogy Tamás szokta mondani mostanság, nem ez lesz az az időszak, amire majd később zászlósmenetként hivatkozunk.
Jövőre terveztek-e bármilyen bővítést, vagy 2023-ban inkább egy szűk esztendőre számítotok?
Szilágyi Tamás: Én nem hiszek ebben a “készüljünk a legrosszabbra” dologban. A kihívásokban hiszek és abban, hogy a helyzethez mérten mindig létezik egy győztes állapot, ami elérhető. A piaci helyzet akár létrehozhat egy olyan időszakot, amikor ezek a kihívások megszaporodnak, de mi ebben vagyunk a legjobbak. A kisüzemi lufi kipukkanásakor indult a sörfőzde, és anno úgy fogalmaztunk, hogy a Mad Scientist egy viharban született vállalkozás. Szóval soha nem volt még olyan igazán könnyű, és az ilyen super-premium szektorban az állandó és iszonyatosan ambiciózus globális versenynél erre nem is számítunk. Ha túl könnyű, akkor automatikusan arra következtetünk, hogy ellustultunk, és ha jobban odatennénk magunkat növelhetnénk a piaci előnyünket, ami ezáltal kimarad. A bővítések esetében azt az etapot szeretnénk lezárni, amire támogatást nyertünk még a covid alatt. Itt a 40% sajnos sok esetben 20%-ra apadt, mivel sok mindennek duplájára nőtt az ára a pályázat óta. De a 20% is több, mint a semmi szerencsére. Budapesti vállalkozásként mi ennek is nagyon örülünk.
Mik a várakozásaitok a jövőre nézve, főleg a mostani bizonytalan gazdasági helyzetben? Terveztek-e árat emelni; ha igen, akkor mikortól és hány százalékot?
Szilágyi Tamás: Idén, ha jól emlékszem talán négy nagyobb áremelésünk volt, ami az év elejéhez mérve 50% feletti emelkedésre jön ki sok termék esetében. Az árazási mechanizmus egyszerű: nincs “reverse engineering”, nincs polcár. Van a munkánknak és az alapanyagoknak egy költsége, és ez hozza ki a végső árainkat. Például most nettó 300 forintot fizetünk az áramért. Ha januárban ez 600 lesz, akkor árat kell emelnünk, ha 150, akkor pedig csökkenni fognak az árak.
Sefcsik Márton: Még jobb söröket szeretnénk főzni, még többet szeretnénk találkozni-beszélgetni fogyasztóinkkal, még inkább szeretnénk ott lenni azokon a helyeken, ahol azt gondoljuk, hogy érdemes ott lennünk. Szigorúan a realitások talaján maradva, de csak pozitív mindset-tel lehet csinálni ezt az egészet.
A karácsony mennyiben szokott forgalomnövekedést jelenteni, mennyire készültök erre az időszakra? Mennyire jellemző itthon a kisüzemi sörök fogyasztása/ajándékozása ilyenkor?
Sefcsik Márton: B2B szinten a november általában erősebb; decemberben már sem a hazai, sem a külföldi, sem a hazai partnerek nem szeretik kicentizni ezek a napokat, de szerencsére utolsó dán-holland-svéd raklapok még most indulnak, ezek még kellenek azért idén, hogy ne izguljunk a szokásosnál jobban. B2C szinten mi egész évben próbáljuk izgalmassá tenni a kínálatunkat (kiemelt időszakaink között van a márciusi születésnapunk, illetve a novemberi Liquid Cocaine Day, a példa kedvéért), szóval a december egy intenzívebb időszak szokott lenni, de nem erre alapozzuk az éves célszámaink elérését. Mindenesetre régóta tendencia, hogy presztízsnek számít exkluzívabb kraft tételek ajándékozása. Talán azért is egyre népszerűbb ez, mert itt azért jócskán kell időt és energiát beletenni a választásba, nagyon nem mindegy, egy masszívabb hordóérlelt tétel, vagy egy valódi gyümölcsökkel készülő, alternatív fermentációjú palack van -e a díszcsomagolásban.
Szilágyi Tamás: Ami a belvárosi bisztrónkat, a Madhouse-t illeti, ott más a helyzet, főleg a sok céges karácsonyozás miatt. Ennél a helynél a december termeli meg azt a bevételt, amiből kihúzzuk a januárt és a februárt.
Készültök-e valamilyen speciális karácsonyi sörrel, és ha igen, akkor mivel? Mennyire szokták megdobni a forgalmat a karácsonyi sörök?
Sefcsik Márton: Ha vicces karácsonyi pulcsikról és semmitmondó ünnepi giccsről van szó, akkor tudunk grincsek lenni. Kis közhellyel élve, inkább sok kis pillanatot szeretünk megélni, mint egy nagyot, de azért egy rakás izgalmas újdonsággal készültünk a szezonra. Nálunk amúgy sem ritka, hogy heti 3-4 új sörünk legyen, ilyenkor pedig nyilván mi is a sötétebb, gazdagabb tónusok és a magasabb alkoholfokok felé fordulunk. Legutóbbi “ünnepekre hangszerelt” újdonságaink közül a ‘dán karácsonyi rizsdesszert’ MEMPHIS MAFIA risalamande imperial pastry stout már elfogyott, a mexikói torta ihletésű NASTY RIFF csokoládés-fűszeres imperial stout napokon belül ki fog szintén pörögni, de most debütált a ‘4 babos’ PHAT BOI imperial stout-unk is kakaóbabbal, tonkababbal, vaníliával és kávéval, izgatottan várjuk az első visszajelzéseket. De a törzsközönségünk év közben is hálás a folyamatos újdonságokért szerencsére, így nem ezek dobják meg összességében a forgalmat.
Szilágyi Tamás: Ilyenkor ennek van a szezonja. A felfrissülés, szomjoltás jellegű sörivás csökken télen, kevesebb könnyű sört kell főzni és hordóba tölteni, így van kapacitásunk erősebb, különleges tételeket készíteni. Biztos vagyok benne, hogy jót tesz a forgalomnak, ha van olyan sör a kínálatunkban, ami jó egy különleges alkalomra és ajándéknak is elég exkluzív. Karácsonyra azért mégsem vesznek az emberek egymásnak egy tálca lagert. Vagy de?