A száraz résszel kezdjem vagy az izgalmassal?
Kezdem az izgalmassal, és akkor kipihened magad a száraz részre, hogyha az is érdekel. Addig is agyalhatsz azon, hogy mi van, ha nem is lesz száraz rész soha.
Az egyik legizgalmasabb dolog egy kisvállalkozás vezetésében az, hogy olyan vagy, mint egy jetski. Mivel nincs hatalmas szabályozás, meg igazgatósági tanács meg befektetői tanács meg vének nagytanácsa meg odatelefonáló nagybácsi, van tere az extrémnek. Mondhatod azt, hogy innentől minden más lesz, és ha tényleg komolyan gondolod, akkor nincs senki, aki megállítson.
Nyilván ez egy kétélű penge. Nincs puha párna, amibe belehuppanhatsz, ha véletlenül lesétáltál egy felhőkarcoló tetejéről. 100% felelősség van, a hatás pedig sokszor azonnali és végleges. Eltapsolhatsz egy hatalmas adag pénzt valamire, amit megálmodtál, aztán utána eltűnik a pénz, te meg nincs, akit felhívj, hogy bocs, ezt elbaszcsiztam, és akkor most szeretném vissza az egészet. Milyen jól el lehetne költeni másra ezt a pénzt… Ja, de az a pénz már nem létezik.
Ugyanez fordítva is megvan, ha valami bombát találsz ki, akkor lehetőséged van féktelenül belerepülni a napba. És amikor egy ponton rájössz, hogy igazad volt, az egyszerre megnyugvás és katarzis.
Az évek során hozzászokik az ember ehhez az intenzitáshoz, és annyira beleivódik a mindennapokba, hogy már elképzelhetetlen enélkül az élet. Ezért is mondtunk nemet minden olyan projektre, aminek a végén azt véltük felfedezni, hogy a potenciális növekedés bekorlátoz majd minket. A kisvállalkozás a legromantikusabb formája az intézményesített önmegvalósításnak, és sokan szerintem azt rontják el, hogy elhiszik az internetnek, hogy ez egy stádiuma a vállalkozásépítésnek, nem pedig egy formája.
A kisvállalkozás nem azt jelenti, hogy kicsik az izmaid még, vagy hogy csak a megyei ötödosztályban játszotok a csapatoddal. Nem azt jelenti, hogy van valami, ami _még_ nem nagy. Ha már analógiát szeretnél, akkor mondjuk ottvan a helyzet a művészfilmekkel és Hollywooddal. Nem feltétlenül azért csinál valaki művészfilmet, mert még nem kérték fel a következő avengers rész megrendezésére, és addig meg nem akar unatkozni.
A döntéshozás mindig egy extázis. A nagy hatás és nagy felelősség extázisa. Adott esetben két három olyan döntés van egy év során, ami meg fogja határozni egy kisvállalkozás életét és ezzel még sokat mondtam. Úgyhogy kicsit ilyen közgazdasági krisnásként mi is arra készülünk, hogy amikor eljön a nagy pillanat, a “zónában” legyünk. Ennek egy része spontán helyzet, egy másik része pedig az, hogy a jövőbe szeretnénk látni.
Amikor a jövőnket tervezzük, mindig megpróbáljuk megjósolni, hogy milyen irányba mennek el a dolgok a nagyvilágban, hogy amikorra kialakulnak igények, ott legyünk. A folyamatokat, amiket megfigyelünk, több részre lehet osztani, és mindegyik megértése hozzá fog járulni ahhoz, hogy a legjobb döntés legyen meghozva.
A teljesség igénye nélkül ilyen szegmensek például a gazdasági, a szociális és a technológiai folyamatok valamint a versenykörnyezet és a jogi szabályozások változásai.
Vannak olyan pontok a jövőnkben, amiket fixként kezelünk. Eléggé úgy tűnik, hogy kifulladásig sör fog készülni a Maglódi úton. Ez fix. Szeretjük. Tudjuk, hogy alkohol, és hogy az rossz, de szerintünk meg jó. Egy férfi barátság még 2024-ben is egy közös iszogatással pecsételődik meg. Ha zavar, akkor másnap reggel menj el futni.
Közben meg gondolkodunk azon, hogy ez a sok-sok változás, ami történik körülöttünk, mire fut majd ki. Amikor lassan 9 éve elindultunk, mi voltunk a fiatalok az utcáról és a kocsmákból. Ismertük a szlengeket, és tudjuk, hogy mire vágynak “a mai fiatalok”. És onnantól, hogy mosolyogtunk az “öregeken” mert nem értették meg, hogy a modern cégek bizony regisztrálnak a facebookra, és használnak emojikat, eljutottunk oda, hogy néha azt érezzük, hogy rajtunk mosolyognak, meg a facebook emojiainkon. És talán mostanra megértettük, hogy nem azért nem változtat mindenki minden szokásán úgy, hogy megfeleljen az aktuális fiatalságnak, mert képtelen rá, hanem mert nem feltétlenül ez a végcélja mindenkinek.
Ha egész életünkben a saját korosztályunknak fogunk sört főzni, és együtt öregszünk meg ebben a szférában velük, akkor nekünk ez a jövő elfogadható, és boldogok leszünk tőle.
Amikor viszont úgy érezzük, hogy van egy pici terünk arra, hogy új dolgokkal kísérletezzünk, akkor elvégezzük a házi feladatunkat, és körbenézünk. Azt látjuk, hogy az utánunk következő fiatalság jelentősen kevesebb alkoholt fogyaszt, mint anno mi.
Három irányt látunk magunk előtt arra, hogy ezekre az igényekre és változásokra reagáljunk. Az alkoholmentes sörök, a fermentált alkoholmentes italok és az üdítőitalok. Ebben a sorrendben csökken a tapasztalatunk is a témában, de új dolgokat tanulni mindig jó móka. Az alkoholmentes sör nem lesz nehéz, igazából technológia és pénz kérdése, a másik kettő sok izgalmas kísérletet fog majd eredményezni.
Úgyhogy meg lett hozva pár hajmeresztő döntés, ahol majd tartanunk kell a hátunkat (leginkább nekem, mert olyanok is voltak, ahol mindenkivel szembementem). Számítsatok meghökkentő termékekre és együttműködésekre. Ha a következő fél évben egyszer sem tudunk meglepni, akkor írd meg kommentben és taggeld be egy barátodat, akinek szeretnéd megmutatni az új arcápolási termékeimet. Ja bocs, nem ez a blog.
További slay délutánt nektek is, kedves fiatalok!